100 książek, które chcę przeczytać

20 Lip

Tanayah podsunęła mi świetny pomysł na stworzenie listy 100 książek, które chciałabym kiedyś przeczytać. Myślę, że pozwoli mi to nieco uporządkować moje książkowe widzimisię, które często nachodzi mnie zupełnie spontanicznie. Nie było łatwo wybrać tę wyjątkową, okrąglutką setkę… Długo sobie książkorozkminiałam, ponieważ wybierałam z listy ponad ośmiuset tytułów. Ale drogą eliminacji w końcu mi się udało – wybrałam 100 książek, które mają dla mnie jakąś wartość nawet przed poznaniem treści – zwróciły kiedyś moją uwagę i jest to życiowe must read. Tym razem dałam Kacprowi wolne i całą listę wybrałam samodzielnie. Niektóre z książek próbowałam już kiedyś pożreć, ale chyba jeszcze nie byłam w odpowiednim wieku by udało mi się je dokończyć. Wierzę w siebie i wpisuję również takie pozycje na listę. W końcu beztroskie lata dzieciństwa czy nastoletniości już dawno przeminęły. Kolejność zupełnie przypadkowa, a co do wybranych przeze mnie tytułów – widać jakie gatunki dominują w zestawieniu. Zaczynam od książki na którą totalnie i w zniecierpliwieniu czekam. 🙂

1. Harry Potter i przeklęte dziecko – J.K. Rowling

harry potter 8

2. The Heroin Diaries. Year In The Life Of A Shattered Rock Star – Nikki Sixx

heroin

3. Głód – Martín Caparrós

glod

4. Na wschód od Edenu – John Steinbeck

na wschod od edenu

5. Przeminęło z wiatrem – Margaret Mitchell

przeminęło z wiatrem

6. Rok 1984 – George Orwell

rok 1984

7. Bracia Karamazow – Fiodor Dostojewski

bracia karamazow

8. Imię wiatru – Patrick Rothfuss

imię wiatru

9. Dallas ’63 – Stephen King

dallas

10. Wyznaję – Jaume Cabré

wyznaję

11. Pan Lodowego Ogrodu. Tom 1 – Jarosław Grzędowicz

pan lodowego ogrodu

12. Półbrat – Lars Saabye Christensen

półbrat

13. Służące – Kathryn Stockett

służące

14. Ginekolodzy – Jürgen Thorwald (przeczytana 05.08.2016)

ginekolodzy

15. Zabić drozda – Harper Lee

zabić drozda

16. Król Demon – Cinda Williams Chima

król demon

17. Atlas zbuntowany – Ayn Rand

atlas zbuntowany

18. Polska odwraca oczy – Justyna Kopińska

Polska odwraca oczy

19. Królowie przeklęci. Tom 1 – Maurice Druon

królowie przeklęci

20. Cień wiatru – Carlos Ruiz Zafón

Cień wiatru

21. Wodnikowe Wzgórze – Richard Adams

wodnikowe wzgórze

22. Paragraf 22 – Joseph Heller

paragraf 22

23. Kot Alchemika – Walter Moers

Kot Alchemika

24. Płyń z tonącymi – Lars Mytting

Płyń z tonącymi

25. Dziwna myśl w mej głowie – Orhan Pamuk

Dziwna myśl w mej głowie

26. Ziemiomorze – Ursula K. Le Guin

ziemiomorze

27. Inna dusza – Łukasz Orbitowski

Inna dusza

28. Pierwsze prawo magii – Terry Goodkind

Pierwsze prawo magii

29. Fale – Virginia Woolf

Fale

30. Łuk triumfalny – Erich Maria Remarque

łuk triumfalny

31. Biała gorączka – Jacek Hugo-Bader

Biała gorączka

32. Middlesex – Jeffrey Eugenides

Middlesex

33. Na szkarłatnych morzach – Scott Lynch

Na szkarłatnych morzach

34. Trupia farma – Bill Bass, Jon Jefferson

trupia farma

35. Dziwne losy Jane Eyre – Charlotte Brontë

Dziwne losy Jane Eyre

36. Kochanice króla – Philippa Gregory

Kochanice króla

37. Korona śniegu i krwi – Elżbieta Cherezińska

korona śniegu i krwi

38. Ścieżki północy – Richard Flanagan

Ścieżki północy

39. Wład Palownik. Prawdziwa historia Drakuli – C.C. Humphreys

Wład Palownik

40. Rękopis znaleziony w Saragossie – Jan Potocki

rękopis

41. Pokój – Gene Wolfe

pokój

42. Przyjaciele zwierząt – Anton Marklund

Przyjaciele zwierzat

43. Anna Karenina – Lew Tołstoj

anna karenina

44. Portret pani Charbuque. Asystentka pisarza fantasy – Jeffrey Ford

Portret pani Charbuque. Asystentka pisarza fantasy

45. Szczygieł – Donna Tartt

Szczygieł

46. Zaginiona dziewczyna – Gillian Flynn

Zaginiona dziewczyna

47. Rzeźnia numer pięć – Kurt Vonnegut

rzeznia numer piec

48. Śmierć pięknych saren. Jak spotkałem się z rybami – Ota Pavel

Śmierć pięknych saren. Jak spotkałem się z rybami

49. Północ i Południe – Elizabeth Gaskell

Północ i Południe

50. Życie i śmierć Anny Boleyn – Eric Ives

Życie i śmierć Anny Boleyn

51. Narrenturm – Andrzej Sapkowski

Narrenturm

52. Grim. Pieczęć Ognia – Gesa Schwartz

Grim. Pieczęć Ognia

53. Księga Diny – Herbjørg Wassmo

księga diny

54. 1Q84. Tom 1 – Haruki Murakami

1q84

55. Władca much – William Golding

Władca much

56. Panie z Cranford– Elizabeth Gaskell

Panie z Cranford

57. Smok Griaule – Lucius Shepard

smok-griaule

58. Czarne skrzydła – Sue Monk Kidd

czarne skrzydła

59. Umiłowana – Toni Morrison

Umilowana

60. Mag – John Fowles

mag

61. Wszystko, co lśni – Eleanor Catton

wszystko co lśni

62. Morfina – Szczepan Twardoch

morfina

63. Wodny nóż – Paolo Bacigalupi

Wodny nóż

64. Niebezpieczne związki – Pierre Choderlos de Laclos

Niebezpieczne związki

65. Baśnie Barda Beedle’a – J.K. Rowling

Baśnie Barda Beedle'a

66. Złodziejka – Sarah Waters

Złodziejka

67. W komnatach Wolf Hall – Hilary Mantel

W komnatach Wolf Hall

68. Bękart ze Stambułu – Elif Şafak

Bękart ze Stambułu

69. Gwiezdny pył – Neil Gaiman

Gwiezdny pył

70. Miłość w czasach zarazy – Gabriel García Márquez

Miłość w czasach zarazy

71. Lolita – Vladimir Nabokov

Lolita

72. Martwe dusze – Mikołaj Gogol

Martwe dusze

73. Tonąca dziewczyna – Caitlín R. Kiernan

Tonąca dziewczyna

74. Perswazje – Jane Austen

Perswazje

75. Deja Dead – Kathy Reichs (przeczytana 15.08.2016)

Deja Dead

76. Jutro przypłynie królowa – Maciej Wasielewski

Jutro przypłynie królowa

77. Portret damy – Henry James

Portret damy

78. Zaginione wrota – Orson Scott Card

Zaginione wrota

79. Doktor Jekyll i pan Hyde – Robert Louis Stevenson

Doktor Jekyll i pan Hyde

80. Jonathan Strange i Pan Norrell – Susanna Clarke

jonathan strange i pan norrell

81. Frankenstein – Mary Shelley

frankenstein

82. Lustrzany świat Melody Black – Gavin Extence

Lustrzany świat Melody Black

83. Z ciała i z duszy – Michael Cunningham

Z ciała i z duszy

84. American Psycho – Bret Easton Ellis

American Psycho

85. To nie jest kraj dla starych ludzi – Cormac McCarthy

To nie jest kraj dla starych ludzi

86. Żony i córki – Elizabeth Gaskell

Żony i córki

87. Emma – Jane Austen

Emma

88. Nawiedzony hotel – Wilkie Collins

Nawiedzony hotel

89. Wpuść mnie – John Ajvide Lindqvist

Wpuść mnie

90. Śniadanie u Tiffany’ego – Truman Capote

Śniadanie u Tiffany'ego

91. Dekameron – Giovanni Boccaccio

Dekameron

92. Cmentarz w Pradze – Umberto Eco

Cmętarz w Pradze

93. Przemyślny szlachcic don Kichot z Manczy – Miguel de Cervantes y Saavedra

Przemyślny szlachcic don Kichot z Manczy

94. Hrabina Cosel – Józef Ignacy Kraszewski

Hrabina Cosel

95. O człowieku, który podpalił wiek dwudziesty, choć wcale tego nie chciał – Ian Thornton

O człowieku, który podpalił wiek dwudziesty, choć wcale tego nie chciał

96. Wyjście z Egiptu – André Aciman

egipt

97. Pani Bovary – Gustave Flaubert

Pani Bovary

98. Mansfield Park Jane Austen

mansfield park

99. Wywiad z wampirem – Anne Rice

wywiad z wampirem

100. Kobieta w czerni – Susan Hill

Kobieta w czerni

A Ty jakie książki koniecznie chcesz przeczytać? Przedstaw nam chociaż 10 tytułów, chętnie podyskutujemy, a najaktywniejszego gościa nagrodzimy małą niespodzianką. 🙂

Marta.

komentarzy 11 to “100 książek, które chcę przeczytać”

  1. tanayah Lipiec 20, 2016 @ 12:38 pm #

    Widzę tu duuużo klasyki 🙂 I w ogóle sporo fajnych tytułów, wiele z nich czytałam i już Ci mogę powiedzieć, że naprawdę dobre lektury przed Tobą!

    • zajeckicajec Lipiec 20, 2016 @ 1:00 pm #

      Klasyka zasłużyła na znalezienie się na mojej liście. 😀

      • tanayah Lipiec 20, 2016 @ 8:55 pm #

        Zdecydowanie 😀 Zawsze mówię, że klasykę warto znać 🙂 Można potem powiedzieć, że się coś nie podobało, ale znać warto 😉

  2. Ilona Lipiec 20, 2016 @ 4:09 pm #

    O kurde, chyba mamy podobny gust, bo większość tego co Ty chcesz przeczytać – chcę i ja również 🙂

  3. paulinkabp Lipiec 20, 2016 @ 6:02 pm #

    Łuk Triumfalny super!!! Ja go mam na półce od dwóch lat i tak sobie leżał 🙂 aż… robiłam porządki i po prostu spadł mi na głowę 🙂 hmm… to chyba było przeznaczenie, bo to najlepsza książka jaką w tym roku czytałam :). Pozdrowienia dla Was!

    • zajeckicajec Lipiec 20, 2016 @ 7:44 pm #

      Mój sobie leży, ale na czytniku. 😀 Mam nadzieję, że w najbliższym roku znajdę dla niego czas. 🙂

  4. Agata Lipiec 20, 2016 @ 7:25 pm #

    Czytałam 24 książki z Twojej listy i wszystkie były bardzo dobre. Szczególnie polecam „Panie z Cranford”, „Umiłowaną”, „Służące”, „Jutro przypłynie królowa”, „Korona śniegu i krwi”, „Cień wiatru” i „”Rok 1984”. Sporo z Twojej listy zamierzam przeczytać 🙂

    • zajeckicajec Lipiec 20, 2016 @ 7:45 pm #

      Hoho, 24 to sporo! Zanim przeczytam wszystkie 100 pewnie minie kilka lat, ale z pewnością czeka mnie zacna uczta. 🙂 Teraz czytam „Dumę i uprzedzenie” stąd brak na liście. 😉

  5. Mirya Lipiec 30, 2016 @ 2:01 pm #

    Czytałam: 5, 6, 10, 15, 16, 22, 28, 35, 47, 55, 69, 71, 72, 87 🙂

    Ja bardzo chciałabym przeczytać : „Tajemną historię” Donna Tartt, „Pan Lodowego Ogrodu” Grzędowicza, „Okruchy dnia” Ishiguro, „Lśnienie” Kinga, „Księgę cmentarną” Gaimana, „Mansfield Park” Austen, „Królowie przeklęci” Druona, „Rozpacz” Nabokova, „Nędznicy” Hugo i oczywiście nowego Harryego Pottera! 😀

  6. Agnieszka Sierpień 11, 2016 @ 2:24 pm #

    Mogę powiedzieć, że 24 tytuły czytałam (lub jestem w trakcie czytania, bo zalegają stosami na półce, zaczęte, a niedokończone). Polecam szczególnie „Pana Lodowego Ogrodu”, „Władcę much”, „Narrenturm”, „Rzeźnię numer 5”, „American Psycho” i „To nie jest kraj dla starych ludzi”
    Świetny pomysł z listą 🙂

  7. ANeta Kuzera Wrzesień 26, 2016 @ 5:26 pm #

    Faktycznie spora ilość książek. Sama w najbliższym czasie chcę przeczytać Bejbi Hary Rosa. Bardzo dużo sprzecznych opinii słyszałam na temat tej pozycji. Z jednej bowiem strony czytelnicy podkreślają, że główny bohater to skończony szowinista, którego nie można lubić, z drugiej zaś mówią o nieszczęśliwym człowieku i ciekawej treści, która jest pełna dygresji. Czytał ktoś i może podzielić się swoją opinią na temat tej lektury?

Skomentuj

