TOP 10 – Książki na Halloween

24 Paźdź

top 10TOP 10 to akcja, przy okazji której raz w tygodniu ma blogu pojawiają się różnego rodzaju rankingi, dzięki którym czytelnicy mogą poznać bliżej blogera, jego zainteresowania i gusta. Jeżeli chcesz dołączyć do akcji – w każdy piątek wypatruj nowego tematu na dany tydzień.

Dokładnie za tydzień mamy 31 października, czyli czyli okrutnie straszne Halloween! Czas potworów, telewizyjnych horrorów i strasznych powieści książkowych. Z tej okazji dzisiaj chcę Wam polecić za jaką przerażającą książkę warto chwycić w tym tygodniu. W przerwach między przebieranymi imprezami, żłobieniem dyniowych latarenek i zajadaniem się cukrowymi potwornościami naprawdę warto sięgnąć po coś, co w samotny wieczór pod kocem przerazi nas do głębi. Ciężko będzie mi wybrać aż dziesięć, ale z prwnością jest kilka takich książek, które idealnie spełnią to zadanie. Gnajcie więc do najbliższej biblioteki lub księgarni, a później koniecznie podzielcie się swoimi wrażeniami. Kolejność przypadkowa, a teraz zapraszam do zapoznania się z moim rankingiem.

cmętarz zwieżąt„Cmętarz zwieżąt” – Stephen King

Nie mogło zabraknąć na pierwszy ogień mistrza horroru. Cmętarz zwieżąt przeczytałam już wiele lat temu, a do dzisiaj pamiętam przejmujące całe ciało uczucie chłodu podczas pochłaniania kolejnych linijek tekstu, nawet kiedy spod ciepłej kołdry wystawały mi tylko oczy i dłonie trzymające książkę. To było moje pierwsze spotkanie z Kingiem i absolutnie nie żałuję, że padło właśnie na tę pozycję. Idealnie nadaje się do polecenia zarówno na Halloween jak i na pierwsze spotkanie z grozą.

„Dracula” – Bram Stokerdracula

Pozycja zaliczana do klasyki gatunku grozy. Kto nie miał jeszcze przyjemności zapoznania się z najpopularniejszym wampirem wszech czasów – musi koniecznie nadrobić. Na podstawie książki powstało już wiele filmów, a co ważniejsze – wiele innych wampirów. Właściwie można nazwać Draculę ojcem całego nadprzyrodzonego gatunku. Zamiast tracić czas na wampiry lśniące w słońcu – warto zaopatrzyć się w przeogromny pęk czosnku i poznać ich tatusia!

Opowieści miłosne, śmiertelne i tajemnicze

„Opowieści miłosne, śmiertelne i tajemnicze” – Edgar Allan Poe

Opowieści Edgara również przeszły już do historii z powodu makabry jaka się w nich wyprawia. Niektóre z opowieści są dość dziwne i niekoniecznie mają na celu przestraszenie czytelnika, inne z nich sprawiają za to, że boisz się wieczorem pójść samotnie do łazienki. Mnóstwo krwi, zagmatwanych morderstw i do tego baaardzo szczegółowe opisy. Książka wręcz się prosi o to, żeby nie spożywać nic przed jej lekturą. Do tego w tym 900 stronicowym tomisku jest opowieści całe mnóstwo i możemy sobie dozować po jednej na wieczór.

„Zatrute ciasteczko” – Alan Bradleyzatrute ciasteczko

Pierwszy tom genialnej serii dla młodzieży o przygodach jedenastoletniej Flawii de Luce, o której pierwszy raz usłyszałam na blogu Anki. Jest to kryminał z klimatem wycieczki u rodziny Addamsów. Flawia jest niezwykle bystrą miłośniczką chemii, która potrafi rozwikłać nawet najtrudniejsze zagadki kryminalne, w przeciwieństwie do lokalnej policji. Akcja toczy się w latach 50. XX wieku, co sprawia, że książka jest jeszcze bardziej klimatyczna! Zatrute ciasteczko niewątpliwie spodoba się czytelnikom w każdym wieku!

wywiad z wampirem

 „Wywiad z wampirem” – Anne Rice

Jeśli poznacie już ojca Draculę i jego historia przypadnie Wam do gustu, wtedy zabierzcie się za poznawanie jego pierworodnego. Większość z Was na pewno widziała już film na podstawie tej książki, w którym w rolach głównych można było zobaczyć Brada Pitta, Toma Cruise’a oraz małą jeszcze Kirsten Dunst, a zapewiam Was, że książka jest milion razy lepsza. Czytałam ją dobrych kilka lat temu i od pewnego czasu znów mam na nią ochotę. Kiedy odkopię się nieco z pozycji recenzenckich rzucam się ponownie na historię Louisa i boskiego Lestata!

„Frankenstein” – Mary Shelleyfrankenstein

Frankenstein to więcej niż powieść, to nowożytny mit. Zrodził się w okolicznościach, które obrosły legendą: w 1816, słynnym „roku bez lata”, u podnóża szwajcarskich Alp, z gotyckiej zabawy poetów romantycznych, którzy umilali sobie deszczowe wieczory wymyślaniem opowieści niesamowitych. Mary Shelley zamknęła w nim swe refleksje o istocie życia, doświadczenie wczesnego macierzyństwa, fascynację i przerażenie potęgą nauki, senne i nie tylko senne koszmary. Klasyka, bo jak widzicie w szczególności zachęcam Was do poznania klasyki horroru. Większość przerażających stworów powstało właśnie na podstawie wzorów z klasyki. A skoro mowa o Frankensteinie to rzućcie też okiem na serial Penny Dreadful, znajdziecie tam wiele literackich odmieńców na jednym ekranie.

Zgroza w Dunwich„Zgroza w Dunwich i inne przerażające opowieści” – H.P. Lovecraft

Piętnaście najbardziej upiornych opowieści wszech czasów: Zgroza w Dunwich, Zew Cthulhu, Widmo nad Innsmouth, W górach szaleństwa, Przypadek Charlesa Dextera Warda, Kolor z innego wszechświata i inne. Lovecraft i jego zwariowana wyobraźnia potrafią nastraszyć nawet największych śmiałków. Jestem miłośnikiem nie tylko książek, ale i gier planszowych, a Horror w Eldritch stworzony na podstawie twórczości Lovecrafta wprowadza w jeden z najwspanialszych, upiornych klimatów jakiego kiedykolwiek doświadczyłam. Jeśli macie okazję to nie tylko przeczytajcie opowieści, ale również sprawcie sobie wieczór z planszówką!

„Wołanie kukułki” – Robert Galbraithwołanie kukułki

Podczas Halloween niekoniecznie musimy się straszyć potworami. Jest to też dobra pora na zacny, trzymający w napięciu kryminał, a jednym z najlepszych jaki wpadł ostatnio w moje ręce jest Wołanie kukułki autorstwa J.K. Rowling ukrytej pod pseudonimem. Moją recenzję możecie przeczytać tutaj. Zapoznajcie się z Rowling w nieco innej sytuacji niż magiczny świat Harry’ego Pottera. W księgarniach można już dostać kontynuację pt. Jedwabnik (czeka już na mojej półce!).

lśnienie„Lśnienie” – Stephen King

Lśnienie, które dzięki ekranizacji i wspaniałej grze Jacka Nicholsona przeszło już do klasyki horroru. Kolejna książka Kinga, która znajduje się na mojej półce. Jest w niej wszystko to co powinien mieć w sobie dobry horror. Nastrój grozy i napięcia potęguje się w nim z każdą minutą aż do samego końca. Zwidy, zjawy, tony śniegu, pusty, opuszczony hotel i przede wszystkim SZALEŃSTWO sprawiły, że zarówno przy filmie jak i książce totalnie obgryzłam swoje paznokcie, a w nocy miewałam senne koszmary.

rudy

„Rudy” – Jack Ketchum

Rudy to jedna z najbardziej niezwykłych i poruszających powieści Jacka Ketchuma, prezentuję ją jako moją ostatnią propozycję. Niezapomniana historia o starszym człowieku, szukającym sprawiedliwości. Ketchum podejmuje w „Rudym” jeden z tematów, które poruszają go najmocniej – bezsilność jednostki, która próbuje przeciwstawić się nonsensom rządzącym systemem. Ale nie tyle interesuje go krytyka pewnych norm społecznych i prawnych, co dramat człowieka, któremu odebrano wszystko, co kochał. Na pewno nie najstraszniejsza, ale jedna z najlepszych książek Ketchuma, która wpadła mi w ręce.

A Ty jakie lektury poleciłbyś na Halloween?

Marta.

bats

 

komentarzy 25 to “TOP 10 – Książki na Halloween”

  1. tanayah Październik 24, 2014 @ 7:56 pm #

    Same godności polecasz 🙂 Kingowskie „Lśnienie” mam już za sobą, podobnie jak „Wywiad z wampirem” (ale książka Rice nie była dla mnie jakimś wielkim objawieniem), a mnóstwo mam w planach! Chcę przeczytać „Draculę”, „Frankensteina” (takie legendy i symbole literackie muszę poznać), Lovecrafta (szczęśliwie mój Luby ma ten tom, bo zażyczył go sobie ode mnie na gwiazdkę – świąteczne klimaty :D) czy Poego. Także – mnóstwo czytania przede mną 😀

    • zajeckicajec Październik 24, 2014 @ 8:00 pm #

      Jak „Lśnienie” za Tobą to teraz czas na „Cmętarz zwieżąt” 😉 A co do Poego czy Lovecrafta to jeszcze większość z opowiadań przede mną 🙂

      • tanayah Październik 24, 2014 @ 8:23 pm #

        Zdecydowanie czas na „Cmętarz…”! Tylko w bibliotece tego nie mamy i kombinuję, skąd by wytrzasnąć 😛

      • zajeckicajec Październik 24, 2014 @ 10:00 pm #

        Well, szukaj w innych bibliotekach, albo w promocjach na e-booki – http://bit.ly/1sj2Dao 😉

  2. Elenkaa_ Październik 24, 2014 @ 7:59 pm #

    Ja bym umieściła tutaj jeszcze książkę „Pamiętam cię” Yrsy Sigurdardóttir” 🙂

  3. Bombeletta Październik 24, 2014 @ 9:34 pm #

    Haha 😀 Ale mnie teraz ucieszyłaś! 😀 Planuję takie zestawienie na środę i też na pierwszym miejscu będzie „Cmętarz…” – w końcu to, obok „Misery” mój ukochany King 😀
    I same godne tytuły wybrałaś w ogóle!

    • zajeckicajec Październik 24, 2014 @ 9:47 pm #

      No to ale się zmówiłyśmy na wspólny temat 😉 Zobaczymy co się powtórzy!

  4. Monika W. Październik 24, 2014 @ 10:57 pm #

    Stephen King jest mistrzem w dziedzinie horroru. Mam w planach przeczytać wszystko co wyszło spod jego pióra 🙂

    • zajeckicajec Październik 25, 2014 @ 6:25 am #

      Jest też mistrzem psucia zakończeń 😉

      • Lolanta Październik 25, 2014 @ 7:47 am #

        Hahaha! W ten sposób nie pomyślałam, ale coś w tym jest.

      • zajeckicajec Październik 25, 2014 @ 7:51 am #

        Może nie w każdym przypadku, ale zdarza mu się często 😉

  5. robert8844 Październik 25, 2014 @ 7:36 am #

    Mnie najbardziej interesuje książka jaką jest wywiad z wampirem. Lubię takie pozycje, gdzie opisane jest życie wampirów i najlepiej, jeśli dana książka kończy się tragicznie. Większość filmó i książek kończy się dobrze dlatego mi osobiście brakuje takich, gdzie jest nagły zwrot akcji i zło triumfuje nad dobrem.

  6. Lolanta Październik 25, 2014 @ 7:53 am #

    „Dracule” czytałam i przyznaje, ze bardzo dobra książka, tylko końcówka już mi się dłużyła. Próbowałam wcześniej tez po angielsku, ale nie dałam rady, za trudne :/ „„Cmętarz zwieżąt” chodzi za mną już od dawna, ale ciągle sięgam po coś innego Kinga i tak się odkłada. Za „Lśnienie” choć świetny horror, nie przeraziło mnie aż tak mocno. I „Frankenstaina” tez sobie obiecuje, ale tym razem nie popełnię tego samego błędu, co przy „Draculi” i od razu poszukam polskiej wersji. Ketchuma jeszcze się boje… jeszcze nie nastał powroty do tego pana. „Dziewczyna z sąsiedztwa” mnie zmiażdżyła.

    • zajeckicajec Październik 25, 2014 @ 7:54 am #

      Rozwiniesz zmiażdżyła? 😀

      • Lolanta Październik 25, 2014 @ 7:59 am #

        Odradzam te książkę wszelkim wrażliwym istotom. Przerwałam w połowie czytanie, bo nie mogłam znieść okrucieństwa tych dzieciaków. Wole czytać o czymś, co nie zdarzyło się naprawdę (a przynajmniej częściowo Kechum opisał to na faktach). Więcej tutaj: http://lolantaczyta.wordpress.com/2014/05/29/dziewczyna-z-sasiedztwa-jack-ketchum/

      • zajeckicajec Październik 25, 2014 @ 8:08 am #

        O mamo, faktycznie mocno hardcorowa. No Ketchum nie jest dla każdego, dlatego wylądował na dole mojej listy (może nie wszyscy tam dobrną :D). Swoją drogą myślałam o umieszczeniu na liście jeszcze „American Psycho”, ale że na razie tylko ją przejrzałam to nie zasłużyła. Ponoć też dosyć paskudna 😉

      • Lolanta Październik 25, 2014 @ 8:13 am #

        Do „Dziewczyny…” już raczej nie wrócę, ale może za kilka miesięcy zabiorę się za coś innego Ketchuma. Tak łatwo się nie poddam 😉
        Tez ostatnio się zastanawiałam nad „American Psycho”, ale…. mam tyle książek w kolejce, wiec poczekam, aż ty przeczytasz i napiszesz recenzje 😉

      • zajeckicajec Październik 25, 2014 @ 8:14 am #

        Możesz poczekać trochę, bo moje regały się uginają od nieprzeczytanych książek i nigdy nie wiem na co najdzie mnie ochota 😉 Chociaż no nie powiem, jestem ciekawa, więc może jeszcze w tym roku dam radę!

  7. Joanna Stoczko Październik 26, 2014 @ 1:10 pm #

    Kurczę, muszę przeczytać w końcu jakaś książkę Kinga. Bardzo chce przeczytać powieść spod jego pióra, ale jak przychodzi co do czego, to sięgam po wszystko tylko nie po Kinga…

  8. barwinka Październik 31, 2014 @ 11:20 am #

    Z polecanych przez Ciebie czytałam „Wywiad z wampirem”. To nie jest mój gatunek, dlatego sięgam po niego bardzo rzadko.

  9. bleryon Listopad 5, 2014 @ 11:02 am #

    Lovecraft zdecydowanie, bo to esencja grozy w czystej postaci. Poe też jak najbardziej. Za Kingiem nie przepadam, choć cenię go za umiejętności marketingowe (w końcu kto pisze same bestsellery?). Poleciłbym za to kilka opowiadań, które znalazły się w lipcowej Nowej Fantastyce, a w szczególności „Różę Wiatrów” Zbierzchowskiego. Z książek jeszcze czytane przeze mnie ostatnio Miasteczko Nonstead Marcina Mortki.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cena odwagi – KONKURS | książkoholizm - Październik 29, 2014

    […] Wielkimi krokami zbliża się Halloween, a my mamy w swoich zasobach kilka książek, które idealnie nadadzą się na Halloweenowe konkursy! Dzisiaj pierwszy, później jeszcze dwa. W tym konkursie do zdobycia papierowe egzemplarze powieści „Cena odwagi” autorstwa Ewy Seno, która ukazała się pod naszym patronatem. Mamy nadzieję, że uda nam się trochę Was postraszyć! Organizatorem konkursu jest blog Książkoholizm, a sponsorem Wydawnictwo Feeria Young. Zapraszam również do sprawdzenia listy dziesięciu przerażających książek, które BAAARDZO polecam na Halloween – tutaj. […]

  2. Patka i Pepe. Zagadka wieżowca – KONKURS | książkoholizm - Październik 30, 2014

    […] Wydajemy kolejny zasób książek w Halloweenowym konkursie! Dzisiaj drugi z trzech konkursów, bo Halloween już jutro! Tym razem do zdobycia papierowe egzemplarze powieści „Patka i Pepe. Zagadka wieżowca” autorstwa Agi Szczepańskiej. Dzisiaj znowu straszymy! Organizatorem konkursu jest blog Książkoholizm, a sponsorem Studio Moema. Zapraszam również do sprawdzenia listy dziesięciu przerażających książek, które BAAARDZO polecam na Halloween – tutaj. […]

  3. Halloweenowy zestaw książek – KONKURS | książkoholizm - Październik 31, 2014

    […] This is Halloween, everybody make a scene! Takiego konkursu jeszcze u nas nie było. Dzisiaj ostatni konkurs Halloweenowy, więc damy Wam się więc popisać! Do zdobycia wspaniały zestaw książek, w którego skład wchodzą: „Cena odwagi” autorstwa Ewy Seno, „Patka i Pepe. Zagadka wieżowca”, „Patka i Pepe. Tajemnica Meduzy” oraz „Patka i Pepe. Pierwsza zagadka” autorstwa Agi Szczepańskiej. Cały zestaw zgarnie NAJLEPSZY. Organizatorem konkursu jest blog Książkoholizm, a sponsorami są Wydawnictwo Studio Moema oraz Wydawnictwo Feeria Young. Zapraszam oczywiście również do sprawdzenia listy dziesięciu przerażających książek, które BAAARDZO polecam na Halloween – tutaj. […]

Skomentuj

