Metallica. Wczesne lata i rozkwit metalu – recenzja

1 Mar

metallica-wczesne-lata-i-rozkwit-metalu-b-iext13274860 (Kopiowanie) Tytuł: Metallica. Wczesne lata i rozkwit metalu
Autor: Neil Daniels
Wydawca: Anakonda
Data wydania polskiego: listopad 2012
Stron: 223
Tytuł oryginału: Metallica: The Early Years and the Rise of Metal
Tłumaczenie: Anna Czyżewska

Metallica to najbardziej znany zespół metalowy na świecie, osiągnęli wielki sukces i nie brakowało im szczęścia w podbijaniu naszego ogromnego świata.

Nigdy nie byłam ich wielką fanką, ale ponieważ lubię czytać biografie i jestem fanką muzyki rockowej – po prostu wiedziałam, że książka Wydawnictwa Anakonda z pewnością mnie zainteresuje.

Autorem jest Neil Daniels, który nie jest nowicjuszem w pisaniu biografii, napisał już pozycje o gigantach takich jak Judas Priest, czy Bon Jovi. Widać, że wie o czym pisze i jest w tym naprawdę dobry!

W tej pozycji znajdziecie informacje jak powstawała Metallica – jak bardzo przyczynił się do tego zespół Diamond Head (gdyby Lars Ulrich szczęśliwym zbiegiem okoliczności ich nie poznał, może Metallica nigdy by nie powstała!), dlaczego ich pierwszy album nazywa się Kill ‚Em All, szczegółowe opisy piosenek (zarówno tekstu jak i muzyki), o tym jak stopniowo umacniali swoją pozycję na rynku muzycznym i heavy metalowym, a także mnóstwo innych do czasu powstania ich czwartego albumu – …And Justice For All. Uważa się, że to właśnie ich cztery pierwsze albumy mocno wpłynęły na twórczość późniejszych zespołów metalowych i zrewolucjonizowały rynek muzyczny. Daniels wykorzystuje w swojej książce relacje medialne z lat 80, ale także te obecne. Nie zabraknie tutaj również ciekawych, ekskluzywnych wywiadów. Dla mnie osobiście wisienką na torcie są wplecione w tekst zdjęcia pamiątek takich jak: plakaty, koszulki, naszywki z tamtych czasów, które zawsze oglądałam z zaciekawieniem. Ponieważ tekst ten jest skupiony tylko na wczesnych latach działania zespołu, myślę że czyni go przez to bardziej szczegółowym. Sami chyba przyznacie, że to właśnie wczesne lata były w istnieniu Metalliki najciekawsze – pisali wtedy najlepsze piosenki, zdobywali serca fanów i krytyków, ale nie zabrakło w ich życiu także tych nieszczęśliwych chwil takich jak odejście z zespołu Dave’a Mustaine, czy tragiczna śmierć basisty Cliffa Burtona.

Podsumowałam sobie tę książkę zabawnymi słowami „100% metalu w metalu”, ponieważ jest w niej tyle informacji na temat tego gatunku i zespołu, że zazwyczaj po przeczytaniu 30 stron książki musiałam ją odłożyć na bok, żeby moja głowa nie eksplodowała od nadmiaru informacji ; ). Z pewnością dla fanów gatunku jest to ogromna zaleta, ale taki laik w temacie jak ja, gdy przeczyta naraz za dużo – wszystko zaczyna się kręcić. Wolałam więc czytać ją sobie ze spokojem, żeby wszystko do mnie dotarło, a nie żeby wrzucić ją szybko na stos książek oznaczanych ‚przeczytane’. W szczególności polecam fanom Metalliki i heavy metalu, którzy na pewno się nie zawiodą, ponieważ lektura wciąga już od pierwszych chwil. Jeśli jednak nie bardzo znasz się na tego typu muzyce – jak ja, a chcesz się trochę poznać to również zachęcam do przeczytania, ponieważ sporo tu cennych informacji. Na końcu jest też dodatek, który obejmuje późniejsze lata działania zespołu, a także ciekawy rozdział o innych zespołach thrash epoki. Mi bardzo przypadła do gustu mimo mojej niewiedzy, dlatego oceniam na bardzo dobry!

Moja ocena:
7/10

Marta.

komentarzy 5 to “Metallica. Wczesne lata i rozkwit metalu – recenzja”

  1. Ola Marzec 21, 2013 @ 2:32 pm #

    Tę pozycję chętnie przeczytam:)

    • zajeckicajec Marzec 21, 2013 @ 3:37 pm #

      jeśli siedzisz w takiej muzyce, to zdecydowanie polecam. bardzo fajna książka 🙂

  2. Paula Marzec 22, 2013 @ 1:32 pm #

    I ja mam ochotę na tę książkę, bo Metallica to spory kawał mojej młodości, i w sumie nie tylko, do tej pory baaaaaardzo lubię 🙂

    • zajeckicajec Marzec 22, 2013 @ 2:17 pm #

      jeśli chodzi o mnie to lubię, ale tak bez szału. bardziej siedzę w rocku 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stosik #3 | książkoholizm - Styczeń 22, 2014

    […] Z autorem miałam okazję już się zapoznać przy okazji czytania biografii Metallici (recenzja) i jestem po tym spotkaniu bardzo dobrze nastawiona na […]

Skomentuj

